terug naar hoofdpagina
terug naar vorigepagina

MAC DONALD DOUGLAS DC3 "Dakota"

GESCHIEDENIS

Cyrus Rowlett Smith, voorzitter van American Airlines en William Littlewood, American Airlines. Vice-president van engineering, had zowel gevlogen in de DC-2 en niet een deel van haar prestaties willen, maar het was een duidelijke verbetering ten opzichte van de Boeing 247. Het was de hoogst gewaardeerde motoren in gebruik zijn op het moment, maar ze vond het miste kracht. Het droeg 14 passagiers, twee meer dan de DC-1. Bovendien kon het niet maken van New York naar Chicago, non-stop, maar het sneller dan alle andere vliegtuig op die route was. Ze hadden ook rapporten die, soms was het moeilijk om het land, met zware rol- en roer controle. Extra meldingen van directionele instabiliteit, propeller en fin icing problemen en gieren overmatig in turbulentie betrokken hen ook ...

Spoedig na CR Smith lees het rapport belde hij Donald Douglas met een voorstel. Smith had besloten wat voor soort vliegtuig Amerikaanse nodig. Hij was op zoek naar een grotere en meer comfortabele vliegtuig dan zijn Condors of Fords, en beter dan de Boeing 247. Hij wilde ook iets groter zijn dan de DC-2. Smith wilde zijn klanten veilig, comfortabel en betrouwbaar vervoer, en zijn Curtiss Condor "Sleepers" en Ford Tri-Motors gewoon niet meten met deze normen. Het vliegtuig Smith was op zoek naar was beschreven in het rapport van Raymond's ...

In eerste instantie dacht Douglas niet sterk of positief te reageren op het voorstel van Smith's. Hij was terughoudend op een nieuw ontwerp en de bijbehorende hoofdpijn te nemen. De DC-2 was in volle productie met 102 machines al geproduceerd , en nog eens 90 orders voor de assemblage line.2 Een nieuw model zou nieuwe constructie en het starten over een ander gok betekenen.

Smith bracht meer dan $ 300 op een twee uur lange afstand bellen voordat hij uiteindelijk overtuigd Douglas DC-2 wijzigen om slaper eisen Amerikaan. Sommigen hebben gezegd als Smith niet had voortgeduurd en een aanbod gedaan, zou Douglas nooit gebouwd hebben de DC-3. Douglas toch was sceptisch. 'S nachts vliegen was ongeveer zo populair als de pest, en hij vroeg zich af over zakelijke zin Smith. Waar zou Smith krijgt de miljoenen dollars die nodig zijn om deze onderneming te financieren en die zou willen slapen in een vliegtuig? Immers, de Fords waren luidruchtig en de Condors waren verkrampt ...

De Grote Depressie had moeilijke tijden voor veel van Amerika's industrie gecreƫerd en de regering had de Reconstruction Finance Corporation opgericht om geld te lenen aan de particuliere sector. Cyrus Smith maakte gebruik van dit agentschap en behaalde een lening aan de ontwikkeling van het nieuwe ontwerp te financieren. Op 8 juli 1935, Smith stuurde een telegram naar Douglas bestellen tien transporten kost $ 795.000. De werkelijke specificaties voor de voorgestelde vliegtuig Smith aangekomen bij Douglas Aircraft op 14 november 1935 (lang nadat de bouw was begonnen). Voor de eerste vlucht van de DC-3, Amerikaanse verdubbeld hun eerste bestelling tot acht DSTS en 12 DC-3 vetzuren bevatten. Tegen de tijd dat het eigenlijke contract is op 8 april 1936 ondertekende, American Airlines en Donald Douglas hadden allebei een zware financiƫle commitment.3 In de hedendaagse zakelijke omgeving het contract voorafgaat altijd werk, maar in 1935, American Airlines had zo'n geloof in Douglas 'betrouwbaarheid en integriteit die de orde kwam eerst en het contract na de levering.

DC3-US Marines DC3-army DC3-Air France
DC3-Marine DC3-Aerotaxi DC3-Air Katanga
DC3-Air France FDAXI DC3-British Midlands DC3-Angola army
DC3-Japans leger DC3-groen DC3-United Air Lines
DC3-DC3-United Air Lines2 DC3-US Army DC3-US Airforce

Naar boven